De renovatie van een (sociale) huurwoning kan voelen als een flinke inbreuk op de privacy. Onbekenden halen de boel overhoop, de tijdelijke woning voelt niet als thuis en het doel van de renovatie is de huurder totaal onduidelijk. Deze 8 fouten tijdens het renovatieproject van een (sociale) huurwoning hoef jij niet meer te maken.
Tijdens een renovatie zal de huurder zijn eigen veilige plek verlaten. Een tijdelijke woning is hierbij onvermijdelijk. Maak dit proces zo prettig mogelijk door duidelijke informatie te geven over de tijdelijke accommodatie. Is er een wasmachine? Staat er een fijn bureau om aan te werken? Zo weet de bewoner precies wat hij of zij kan verwachten. Voorbeeldfoto’s van een soortgelijke wisselwoning geven een goed beeld en stellen de huurder gerust.
De kans is aanwezig dat bewoners niet staan te springen om een renovatie of verduurzaming in de woning. Door het doel van de werkzaamheden duidelijk te maken creëer je draagvlak. Hoe je dat doet? Leef je in in de situatie van de bewoner en maak je uitleg concreet. Welke voordelen gaat hij of zij ervaren van de verbeteringen? Met concrete voordelen begrijpen bewoners waarom zij hun woning (tijdelijk) moeten verlaten en kijken ze misschien zelfs uit naar de renovatie. Op naar meer woongenot!
Een unit als rustwoning lijkt soms een goed alternatief als een volledig tijdelijk verblijf niet nodig lijkt te zijn. Het is vaak een makkelijke en goedkope oplossing! Toch is dit geen slim idee. Huurders zijn vaak niet blij met zo’n kleine woning om de dag door te brengen. Logisch ook. Te klein, te warm of juist veel te koud… Je zit eigenlijk nooit lekker in zo’n keet.
Je voelt je pas echt thuis met een werkende wifi-verbinding. Dat geldt ook in een wissel- of logeerwoning. Het leven draait door tijdens een renovatie. Huurders werken vanuit huis, maar willen ook hun social media blijven checken. Zonder werkende wifi-verbinding kan dit knap lastig zijn en kunnen de kosten en irritaties flink oplopen. Daar zit natuurlijk geen enkele huurder op te wachten.
Wat gaat er gebeuren tijdens de werkzaamheden, hoe lang gaat het duren, wanneer krijgen we de sleutel van de vervangende woning en wanneer kunnen we weer terug? Allemaal vragen die een bewoner kan hebben. Of denk aan wanneer er iets ontbreekt of kapot gaat in de logeerwoning. Zorg dus voor een direct aanspreekpunt of een goedwerkende chatfunctie, zodat bewoners niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.
Ook een tijdelijke woning moet als thuis voelen. Zorg dus voor een lekkere bank en goede stoelen, zodat huurders ook in het tijdelijke verblijf goed kunnen ontspannen en werken. Maar zorg er ook voor dat (keuken)uitrusting compleet is. Een blije bewoner, die zich thuis voelt zal minder klachten hebben waardoor je er minder tijd aan kwijt bent. Een win-winsituatie!
Voortbordurend op punt 6 is ook een goed bed of matras een vereiste in een tijdelijke woning. Niks vervelender dan een horrornacht op een slecht bed, waarna je ook nog eens rondloopt met vreselijke rugpijn. Een goed bed zorgt voor uitgeruste en blije bewoners. Dat maakt die onhandige renovatie nét wat minder vervelend.
Geen gordijnen, de wasmachine moet nog worden aangesloten, de tv werkt niet en de koelkast is niet koud. Kortom: de tijdelijke woning is verre van woon-klaar. Geen lekkere binnenkomer voor de bewoner. Sluit alle apparaten aan en test of ze werken. Stel jezelf de vraag; “zou ik hier kunnen wonen?”. Is dat niet het geval, zorg er dan voor dat je actie onderneemt!
Zeker zijn van comfortabele meubels in een tijdelijke woning? Bij KeyPro huur je meubels of zelfs een complete woninginrichting. Wij monteren en installeren alles en doen zelfs de raam- en vloerafwerking. Met ruim 10 jaar ervaring weten we wat nodig is om jouw huurders tevreden te houden en te voorzien van een fijn verblijf. Lees meer over het inrichten van een wisselwoning of bekijk direct de pakketten!